Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Magdalena Łuszczak
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: inż. Monika Bzowa
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: dr Maia Szmigiel-Pieczewska
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Agata Matacz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Magdalena Narbutowicz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Edyta Krupa
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Katarzyna Niedbała
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Beata Bryś
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Sylwia Rutkowska
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Dagmara Wójtowicz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Paulina Limanowska
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 666 047 304

 Magdalena Łuszczak
Magdalena Łuszczak
inż. Monika Bzowa
inż. Monika Bzowa
dr Maia Szmigiel-Pieczewska
dr Maia Szmigiel-Pieczewska
 Agata Matacz
Agata Matacz
mgr Magdalena Narbutowicz
mgr Magdalena Narbutowicz
 Edyta Krupa
Edyta Krupa
mgr Katarzyna Niedbała
mgr Katarzyna Niedbała
mgr Beata Bryś
mgr Beata Bryś
 Sylwia Rutkowska
Sylwia Rutkowska
 Dagmara Wójtowicz
Dagmara Wójtowicz
mgr Paulina Limanowska
mgr Paulina Limanowska
Ukryj kalendarz
04 List

Słodziki vs cukier

Dlaczego lubimy słodki smak ?

1. Kojarzy nam się ze słodkim mlekiem matki zawierającym laktozę oraz z wodami płodowymi bogatymi w glukozę.
2. Cukier – a dokładniej glukoza jest fundamentalnym źródłem energii dla mózgu i erytrocytów.
3. Podczas jedzenia słodkich potraw wydzielana jest serotonina, tzw. hormon szczęścia. 
4. Przyjemność płynąca ze spożywania słodkiego pobudza odruch żywieniowy i motywuje nas do kontynuowania jedzenia.

Jakie mogą być konsekwencje zbyt dużej ilości cukru w diecie ?

  • Otyłość
  • Insulinooporność
  • Cukrzyca typu II
  • Wysokie stężenie tróglicerydów w surowicy krwi
  • Próchnica zębów
  • Niedobory w diecie, ponieważ cukier nie dostarcza żadnych wartości odżywczych. 
  • Rozwój niekorzystnej mikroflory w jelitach

Naprzeciw konsumentom wyszli producenci sztucznych słodzików, zachęcając do ich stosowania zamiast cukru. 

SZTUCZNE SŁODZIKI – czy mamy się czego obawiać?

Po pierwsze:

Absolutnie nie zachęcam Was do rozpoczęcia stosowania słodzików. Uspakajam tylko tych, którzy mają poczucie, że z każdą tabletką słodzika dodawaną do herbaty się trują.

Po drugie:

Zastąpienie białego/trzcinowego/brązowego cukru słodzikiem może przynieść korzystny efekt u osób, które nie wyobrażają sobie odstawienia słodkiego smaku.

Po trzecie:

Jest to aktualne stanowisko nt. słodzików. Możliwe, że za kilkanaście/kilkadziesiąt lat się ono zmieni.

Chciałabym Wam przedstawić Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego dot. stosowania niskokalorycznych zamienników cukru, 2016 r.

Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością i Polskie Towarzystwo Diabetologiczne potwierdzają bezpieczeństwo stosowania niskokalorycznych substancji słodzących w produktach żywnościowych i rekomendują zastępowanie nimi sacharozy przez osoby z rozpoznaniem nadwagi i otyłości, a szczególnie w sytuacji występowania zaburzeń gospodarki węglowodanowej (nieprawidłowej glikemii na czczo, nietolerancji glukozy i cukrzycy typu 2).

Odnosząc się do doniesień dotyczących rzekomego zwiększonego ryzyka niektórych nowotworów u zwierząt doświadczalnych, którym podawano sacharynę, aspartam i cyklaminian, należy podkreślić, że wyniki ostatnich badań przeprowadzonych u ludzi nie potwierdziły tych tez.

Co można stosować?

Substancje intensywnie słodzące

  • Aspartam – NIE u chorych na fenyloketonurię 
  • Acesulfam K
  • Cyklaminiany
  • Sacharyna – NIE u kobiet w ciąży i dzieci
  • Sukraloza

Poliole -  o nich więcej w przyszłym tygodniu

  • Ksylitol
  • Erytrol
  • I inne

A także słodziki naturalne:

  • glikozydy stewiolowe
  • inulina

Dla sztucznych substancji słodzących określono ADI (acceptable daily intake, mg/kg m.c.) czyli dopuszczalne dzienne spożycie.

Mężczyzna ważący 70 kg, aby przekroczyć ADI dla aspartamu musiałby zjeść ok. 0,5 kg gumy do żucia lub wypić ok. 5 litrów napoju gazowanego bezalkoholowego. Sami widzicie, że przekroczenie ADI wiąże się ze sporym wysiłkiem, dlatego tak jak we wszystkim należy zachować po prostu umiar.

Jaką przewagę mają słodziki nad cukrem ?

  • stosowanie ich jest bezpieczne u większości osób
  • mają niską lub zerową kaloryczność
  • poliole chronią przed próchnicą
  • są wygodne w stosowaniu
  • różnorodne
  • nie mają niekorzystnego wpływu na gospodarkę węglowodanową

Pamiętajmy jednak o tym, że w nadmiernej ilości mogą dawać efekt przeczyszczający (np. ksylitol) oraz trzeba kontrolować ich spożycie u kobiet w ciąży i małych dzieci.

Autor artykułu:

Dietetyk Agata Matacz

Źródła: 

•Małecki M (red.): Stanowisko Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego w sprawie stosowania niskokalorycznych substancji słodzących. Diabetologia kliniczna, 2016. 3: A65.

•Łajdecka K., Kujawska-Łuczak M. Stosowanie niskokalorycznych środków słodzących u osób
z cukrzycą typu 2. Forum Zabubrzeń Metabolicznych, 2016; 7 (1), s. 24-30.

•Kłosiewicz-Latoszek L., Cybulska B. Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Probl Hig Epidemiol, 2011. 2, s. 181-186.

•Brusick D., Berry C. Sucralose Non-Carcinogenicity. A Review of the Scientific and Regulatory Rationale, 2016.

•Riobio-Serván P, Sierra Poyatos R, Soldo Rodríguez J. Low and no calorie sweeteners (LNCS); myths and realities. Nutr Hosp, 2014. 30, s. 49-55.

•Jarecka J., Wyrębek-Gajda J. Ocena bezpieczeństwa substancji dodatkowych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, 2017.

Twój komentarz




POKAŻ