Umów wizytęprzez Internet!


Wybierz dogodny termin w poniższym kalendarzu i potwierdź rezerwację.

Wczytywanie kalendarza...

Powrót do kalendarza
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
Rezerwacja wizyty Wrocław
01 stycznia 0000 godzina 00:00
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Magdalena Łuszczak
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: inż. Monika Bzowa
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: dr Maia Szmigiel-Pieczewska
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Agata Matacz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Magdalena Narbutowicz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Edyta Krupa
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Katarzyna Niedbała
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Beata Bryś
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Sylwia Rutkowska
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: Dagmara Wójtowicz
Wrocław, ul. Ziemowita 1/9
Dietetyk: mgr Paulina Limanowska
Tutaj wpisz kod który otrzymałeś wiadomością sms.
Wysyłanie

Wysyłanie danych

Zapraszam serdecznie na bezpłatne
konsultacje w moim gabinecie.

W ramach wspólnego spotkania:

  • dokonamy szczegółowej oceny masy i składu ciała
  • przeanalizujemy Twoje potrzeby i wydatki energetyczne
  • ustalimy optymalny zakres badań laboratoryjnych

Proszę o telefon aby umówić konkretną godzinę spotkania.

tel. 666 047 304

 Magdalena Łuszczak
Magdalena Łuszczak
inż. Monika Bzowa
inż. Monika Bzowa
dr Maia Szmigiel-Pieczewska
dr Maia Szmigiel-Pieczewska
 Agata Matacz
Agata Matacz
mgr Magdalena Narbutowicz
mgr Magdalena Narbutowicz
 Edyta Krupa
Edyta Krupa
mgr Katarzyna Niedbała
mgr Katarzyna Niedbała
mgr Beata Bryś
mgr Beata Bryś
 Sylwia Rutkowska
Sylwia Rutkowska
 Dagmara Wójtowicz
Dagmara Wójtowicz
mgr Paulina Limanowska
mgr Paulina Limanowska
Ukryj kalendarz
04 Kwie

Polskie superfoods, które warto wprowadzić do codziennej diety

Superfoods (superżywność) to nic innego jak naturalne produkty o charakterystycznym i niepowtarzalnym składzie odżywczym, których spożywanie wywiera bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie. Ich zaletą jest wysoka zawartość witamin, składników mineralnych i innych związków biologicznie czynnych, dzięki czemu działają zarówno leczniczo, jak i zapobiegawczo w wielu schorzeniach. 

Obecnie superżywność jest bardzo modna i coraz częściej można ją znaleźć w popularnych supermarketach, a nawet mniejszych sklepikach osiedlowych. Z półek sklepowych kuszą nas jagody goi, spirulina, nasiona chia, orzechy macadamia i inne egzotyczne dla naszego regionu produkty. Sięgamy po nie, niekoniecznie zastanawiając się, czy w naszej kuchni jest coś równie wartościowego. Warto wiedzieć, że w Polsce również mamy superfoods. Należą do nich między innymi.:

SIEMIĘ LNIANE

Te niewielkie szaro-brązowe nasionka obfitują w cenne dla naszego zdrowia składniki, takie jak: kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik, witamina E, witaminy z grupy B, magnez, wapń, żelazo i cynk. Korzyści wynikających ze spożycia siemienia lnianego jest wiele. Wpływa ono między innymi na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu i ciśnienia tętniczego, pomaga w utrzymaniu prawidłowego stężenia cukru we krwi po posiłku oraz zapobiega zaparciom i wzdęciom. Jego walory odżywcze zostaną przez nas najlepiej wykorzystane, gdy do przygotowania posiłku użyjemy świeżo zmielonych ziaren lub zrobimy kleik zalewając je gorącą, ale nie wrzącą wodą.

ROKITNIK

Liście, owoce i olej tej wspaniałej rośliny są bogatym źródłem, między innymi: witaminy A, C i E, minerałów takich jak wapń, żelazo, fosfor i potas, steroli roślinnych oraz kwasów organicznych. Spożycie rokitnika pomoże w obniżeniu „złego” cholesterolu, cukru we krwi i ciśnienia. Działa również uspokajająco, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo oraz wspomaga leczenie chorób nowotworowych, chorób serca, chorób reumatycznych, choroby wrzodowej żołądka, astmy, stanów zapalnych i cukrzycy. W sklepie można spotkać go w postaci cukierków, nalewek i likierów, lecz korzystniejsze dla zdrowia jest spożywanie oleju z rokitnika, jego nieprzetworzonych owoców, samodzielnie przygotowanego soku czy też syropu.

JARMUŻ

Jadalną częścią jarmużu są duże, lekko pomarszczone liście, które zawierają duże ilości witamin A i C, witamin z grupy B, żelaza, wapnia, potasu, błonnika oraz chlorofilu. Roślina ta wykazuje działanie przeciwnowotworowe, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego, wpływa pozytywnie na redukcję „złego”  i wzrost „dobrego” cholesterolu we krwi oraz obniżenie ciśnienia tętniczego, a dzięki swojemu działaniu przeciwbakteryjnemu wspomaga leczenie choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.Sposobów na przygotowanie jarmużu jest wiele, jednakże najwięcej składników odżywczych zachowamy, gdy spożyjemy go na surowo, np. w postaci świeżo wyciśniętych soków, smoothie, czy też wszelkiego rodzaju surówek i sałatek.

CZOSNEK

Prozdrowotne wartości roślin cebulowatych, a szczególnie czosnku zostały odkryte już setki lat temu. Nasze mamy i babcie również zachęcały nas do spożywania go w różnej postaci, choć nie zawsze z dobrym skutkiem. Czosnek obok witamin A, C i D, witamin z grupy B oraz magnezu, żelaza, cynku i wapnia, zawiera również substancje biologicznie czynne, które działają przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie. Oprócz tego ma wpływ naobniżenie ciśnienia tętniczego i „złego” cholesterolu we krwi. Działa antydepresyjnie, przeciwobrzękowo, przeciwmiażdżycowo i przeciwnowotworowo, poprawia krążenie krwi oraz usprawnia pracę jelit. By czosnek nie utracił swojego pozytywnego działania, najlepiej gdy spożyjemy go na surowo, np. dodając posiekany lub przeciśnięty przez praskę do gotowych potraw tuż przed podaniem.

ARONIA CZARNOOWOCOWA

Jej okrągłe owoce, są szczególnie bogatym źródłem polifenoli i garbników oraz witamin i składników mineralnych. Aronia wykazuje działanie przeciwnowotworowe, wpływa na obniżenie „złego” i wzrost „dobrego” cholesterolu we krwi, przez co zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, a także sprzyja obniżeniu poziomu cukru we krwi na czczo i wpływa korzystnie na wydzielanie insuliny, co  ma istotne znaczenie w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy. Na polskim rynku możemy znaleźć wiele przeróżnych produktów z aronii, np. soki i syropy, herbatki, galaretki, dżemy, nalewki i wina. Sami również możemy przygotować z niej wiele apetycznych potraw oraz przetworów i będą one miały niewątpliwie lepszy wpływ na nasze zdrowie.

Wokół nas znajduje się znacznie więcej produktów godnych szczególnej uwagi. Warto byśmy w swojej kuchni uwzględnili między innymi: dynię, żurawinę, buraki, jabłka, jagody, czarną porzeczkę, pigwę, owoce dzikiej róży, natkę pietruszki, koperek, orzechy włoskie, kaszę jaglaną, kiszonki i wiele innych.

 


Wawryka J., Teodorczyk A., Zdrojewicz Z.: Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego. Med. Rodz. 2017, 20(1), 41-47.
Malinowska P., Olas B.: Rokitnik – Roślina wartościowa dla zdrowia. KOSMOS 2016, 2, 285–292.
Zdrojewicz Z., Kosowski W., Stebnicki M., Stebnicki M.: Jarmuż – stare, a zapomniane warzywo. Med. Rodz. 2016, 1, 21-25.
Lutomski J.: Fascynacja czosnkiem – wczoraj i dziś. Postępy Fitoterapii 2001, 1, 7-14.
Białek M., Rutkowska J., Hallmann E.: Aronia czarnoowocowa (aronia melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej. Nauka. Technologia. Jakość 2012, 6(85), 21-30.

Twój komentarz




POKAŻ